St. Nicolas Cantate - Aankondiging Weekblad Oosterhout 9 nov

Saint Nicolas Cantate in Sint-Antoniuskerk

KGO, Nachtegalen en leerlingen van het Mgr. Frencken College zingen werk van Benjamin Britten

Geen gebonk op de deur, geen schimmel op het dak en geen pop met gekrulde haren. Maar wel een gezongen ode aan de Heilige Grijsaard die kinderen eind november, begin december onrustige nachten bezorgt. Een Engelse lofzang nog wel: 'Saint Nicolas, a Cantata' van de Engelse componist Benjamin Britten (1913 - 1976). Op 19 november in de Sint-Antoniuskerk, want het gaat tenslotte wel om een heilige.

Het initiatief voor de uitvoering ligt bij de Koorgroep Oosterhout. Daar liepen ze al een hele tijd met het plan rond om de Cantate uit te voeren. Dirigent Riek Muselaers die de KGO al een aantal jaren leidt, besloot om dat voornemen dan maar eens te realiseren en daarbij de Oosterhoutse Nachtegalen en het Mgr. Frencken College te betrekken. Hij heeft er stage gelopen en er zelfs lesgegeven. De bovenbouwleerlingen van het MFC hebben hun vleugels al eens eerder buiten hun school uitgeslagen. Ze kweelden eerder in Tilburg en Breda in samenzang met andere koren en orkesten, maar hun samenwerking met KGO en de Nachtegalen is nieuw. Samen met strijkers, orgel en percussie ontstaat een levendig muzikaal verhaal over de heilige die stormen tot bedaren bracht, in de gevangenis heeft gezeten, drie in stukken gehakte jongetjes weer in elkaar zette, bisschop van Myra en tenslotte heilige werd. Voor Piet en Amerigo is er geen reden om aan dek te gaan staan huppelen en lachen, want zij komen in deze versie niet voor.

SAINT NICOLAS CANTATE

Britten is onder meer bekend door zijn War Requiem, maar de Saint Nicolas Cantate is andere thee! Hij schreef het in 1948 ter gelegenheid van het eeuwfeest van het Lancing College in Sussex, Engeland. De gezamenlijke koren van drie jongensscholen en een meisjesschool zongen op de première. Britten zou de compositie bewust niet al te moeilijk hebben gemaakt, opdat scholieren het werk zouden kunnen uitvoeren. Of scholen destijds nou zoveel beter geschoold stemmenmateriaal in huis hadden is de vraag, maar een feit is dat hedendaagse muziekleraren bij dat uitgangspunt van de Britse componist zich toch even achter de muzikaal gevoelige oren krabben. Peter Kuijsters, Miele Molenschot en Marieke Migchielsen zijn de muziekdocenten van het Frencken die ervoor zorgen dat de 40 deelnemende leerlingen een verantwoord muzikaal visitekaartje van hun school afleveren. Maarten van den Hoven zingt de rol van Saint Nicolas. Algehele muzikale leiding heeft dirigent Riek Muselaers. Alle deelnemers krijgen voor de pauze de gelegenheid om ook afzonderlijk hun talenten te laten horen. Zelfs de bezoekers kunnen zich laten horen. Aan het eind van de pauze gaat dirigent Muselaers twee koralen met hen inzingen. De scholieren van het Frencken zullen het publiek in ieder geval muzikaal ondersteunen. Voor de pauze levert het MFC zelfs een pianist: Ruben Vromans. Al met al een kostbare productie die dankzij de bijdragen van o.a. Rabobank, de gemeente Oosterhout en het Bernardsfonds en vele andere sponsoren gerealiseerd kan worden.

PROGRAMMA:

Vóór de pauze:
      Palladio uit het Concerto Grosso van Karl Jenkins           (strijkorkest)