Leven van Sint Nicolaas muzikaal verteld

St. Nicolas Cantate - Recensie uit BN DeStem 21 nov

Maarten van den Hoven (links) vertolkt de volwassen Sint Nicolaas.

OOSTERHOUT - Harmonieuze, lichtvoetige klanken vullen zaterdagavond de Antoniuskerk in Oosterhout.

Het publiek dat voor een groot deel uit jongeren bestaat, is onder de indruk van het Symfonisch Ensemble Breda. Het strijkorkest speelt Palladio van Karl Jenkins. Na deze prachtige opening treden de Oosterhoutse Nachtegalen voor het voetlicht. Opnieuw luistert het publiek met open mond. Een delegatie van het kinderkoor zingt loepzuiver en met engelachtige stemmen Kyrië. Even later laten de jonge zangers ook horen dat ze kunnen swingen met Steam Heat van Richard Adler. Het concert wordt vervolgd met een optreden van pianist Ruben Vromans, leerling van het Frencken, met het Symfonische Ensemble Breda.

Koorgroep Oosterhout brengt samen met de Oosterhoutse Nachtegalen, het koor van het Frencken College en Symfonisch Ensemble Breda de Saint Nicolas a Cantata van Benjamin Britten. Britten schreef het werk in 1948 voor het 100-jarig bestaan van het Lancing College in Sussex. Het stuk gaat over het legendarische leven van Sint Nicolaas, bisschop van Myra en beschermheer van kinderen.

Het muzikaal verhaal begint bij de geboorte van Nicolaas. Een belangrijke rol is weggelegd voor het jongste jongetje van de Nachtegalen. Hij vertolkt de jonge Nicolaas. De kerk vult zich weer met vrome klanken als een iets oudere Nicolaas, vertolkt door de tenor Maarten van den Hoven, zich wijdt aan God.

Een mannenkoor neemt het publiek vervolgens mee op de reis van Nicolaas naar Palestina. Onheilspellende klanken en donderend geraas galmen door de kerk. Het is een muzikale vertolking van de woeste zeeën waarover Nicolaas vaart. Bliksemschichten, vertolkt door de engelachtige stemmen van de Nachtegalen, vliegen door de nacht. Als de storm gaat liggen, breekt een nieuwe episode in het leven van Nicolaas aan. Hij wordt bisschop van Myra en dan mag ook het publiek samen met het koor van het Frencken College een overbekende hymne meezingen.

Een nieuwe, donkere tijd breekt aan. Nicolaas belandt in de gevangenis. De climax van de cantate ligt in de zevende episode die over drie verdwenen jongens gaat. De jongens zijn door een herbergier vermoord en in een pekelvat gestopt. Even later bezoekt Nicolaas de herberg en brengt de jongens weer tot leven.

De vele muzikanten brengen het levensverhaal van Sint Nicolaas op voortreffelijke wijze ten gehore.

Bron: BN DeStem 21 november 2011

Terug