Kerstconcert - Mariakerk, Oosterhout

Sleutelbossen rinkelen op kerstconcert Vocetta

Kerstconcert:
Vocaal Ensemble Vocetta, Koorgroep Oosterhout en Koorgroep Cadans.
Gehoord: zaterdag 15 december in de Mariakerk in Oosterhout.

Een Nocturne van Tsjaikovski en een Méditation van Massenet, allebei voor cello en piano, horen qua thematiek eigenlijk niet thuis op een kerstconcert. Toch zorgden deze intermezzo's zaterdagavond in de Mariakerk in Oosterhout voor aangename momenten. Bovendien boden de smaakvolle vertolkingen door celliste Marije de Jong en pianist Wouter Smits enig tegenwicht aan het vocaal opgezette programma.

Dat begon met uitnodigende samenzang door z'n zeventig vocalisten op het podium en bijna het dubbele aantal bezoekers in Wij komen tezamen. Waarna drie Oosterhoutse koren de kerstgedachte muzikaal mochten uitdragen. Zo leverde Koorgroep Oosterhout vocaal vakwerk op hoog niveau in relatief onbekende composities van Kodály, Britten en Stanford. Dirigent Rick Muselaers kneedde daarbij de koorklank met brede gebaren tot massieve, doorzichtige, luide of zachte muziek.

Qua repertoire iets meer laagdrempelig, bijvoorbeeld in het arrangement Have yourself a merry little Christmas van Anita Kerr, maar qua zangkracht met zeker zoveel potentie, zorgde Zanggroep Cadans onder zorgvuldige leiding van Niels Loose voor een feest der herkenning.

In een tweede bijdrage riep het koor met vleugelbegeleiding van Joep Moonen in Cool Night, quiet night nog een nostalgische Ray Connif-sfeer op, voorafgaande aan het vocaal explosieve Gloria of the Angels.

Ten opzichte van dit veertig man sterke gezelschap mag de koorbijdrage van het kleinere Vocetta op zijn minst een prestatie genoemd worden. In een kerstcantate van Buxtehude en twee koorvriendelijke partituren van Rutter wist Peter van Aerts de achttien vocalisten samen te smeden tot een kamerkoor van gewaardeerd niveau. Wat het zangvolume betreft, had de klep van de vleugel daarbij overigens beter dicht kunnen blijven.

Het meest amusante moment betrof het door Muselaers aangekondigde 'interactieve gedeelte'. Waar zijn koorleden uitgenodigd werden om een belletje of schelletje te laten horen bij een bepaalde passage in het stapelrefrein van The Twelve daysof Christmas, werden de kerkgangers gevraagd hun sleutelbossen tevoorschijn te halen. En uiteraard ook op een teken van de dirigent even te laten rinkelen op dit geslaagde kerstconcert.

Peter Korz.

Terug