Franse meesters onder leiding van Rick Muselaers

Koorgroep Oosterhout brengt 'Les grands compositeurs français'

BREDA – Onder de titel 'Les grands compositeurs français' verzorgt de Koorgroep Oosterhout onder leiding van Rick Muselaers een concert met Franse muziek en poëzie uit de 19de en 20ste eeuw.

Tijdens dit concert wordt onder meer het Gloria van Poulenc ten gehore gebracht. Aan het Franse concert wordt meegewerkt door sopraan Kathelijn van Dongen, pianist Panagiotis Gklistis en de Alliance Française.

Voetballende Benedictijner monniken

Als hoofdthema voert de KGO het 'Gloria' van Francis Poulenc uit. Gevoel voor humor en liefde voor het leven waren kenmerkend voor Poulenc. Zijn Gloria was voor sommigen pure heiligschennis, want Poulenc zei hier destijds over: “Tijdens het schrijven van wat ik in gedachten had staken op de fresco's de engelen hun tong uit en zag ik plechtig uitziende Benedictijner monniken voetballen.”

Fauré, Gounod, Saint-Saëns en Duruflé

Tijdens het concert is ook het 'Ave Verum Corpus' van Poulenc te horen. Van Gabriel Fauré hoort u een prachtige 'Pavane'. Verder voert de KGO de 'Prière du Soir' (Gounod), 'Calme des Nuits' (Saint-Saëns) en het 'Notre Père' (Duruflé) uit. Sopraan Kathelijn van Dongen zingt 'Claire de Lune' van Fauré en 'La Mort d'Ophélie' van Berlioz.

Alliance Française

Tijden het concert dragen deelnemers van de Alliance Française enkele Franse gedichten voor uit de tijd van Poulenc. Om de Franse sfeer compleet te maken kunnen bezoekers in de pauze of na het concert (tegen een redelijke betaling) genieten van een glas wijn (of frisdrank) en Franse kaas.

Koorgroep Oosterhout: ambitieus en verrassend

De Koorgroep Oosterhout bestaat ruim 30 jaar en staat onder leiding van de bevlogen dirigent Rick Muselaers. Onder zijn leiding heeft de KGO zich ontwikkeld tot een ambitieus koor dat de uitdaging niet schuwt en graag verrassend, onalledaags repertoire ten gehore brengt. Zo hebben de 25 zangers van de KGO in het recente verleden met veel succes werken van Duruflé, Britten en Pärt uitgevoerd. Meer informatie op www.kgo-koor.nl.

Kaarten

Les grands compositeurs français is te horen op zondag 9 november om 16.00 uur in de Lutherse Kerk aan de Veemarktstraat 11 in Breda. In de voorverkoop (t/m 5 november) zijn kaarten te bestellen via www.kgo-koor.nl. Aan de kerk zijn ook nog kaarten verkrijgbaar. Meer informatie: www.kgo-koor.nl

Bron: De Bredase Bode – woensdag 29 oktober 2014

Terug

Lees meer...

Ontroerende Johannes Passion in Sint Jan

“Ik kom om mijn achterkleindochter te horen zingen”

Ruhrt wohl, und bringt auch migh zur Ruh. Ruht wohl ihr heiligen Gebeine,
Ruht wohl, und bringt auch mich zur Ruh.

foto: Wim Vermeeren

Hij wordt 90. Na een huwelijk van 67 jaar is de vrouw van wie hij al 73 jaar hield, vorig jaar juli gestorven.“ Ik heb er nog elke dag, elk uur, elke minuut verdriet van.” Zijn achterkleindochter zingt in het koor van de Vrije School. Daarom zijn ook zijn dochter en kleindochter naar de uitvoering van de Johannes Passion van Bach in de St-Jansbasiliek gekomen. Aan de vooravond van Palmpasen. “Wat mij betreft is het morgen Goede Vrijdag.”

Rick Muselaers leidde de Passion. Hij is vaste dirigent bij Koorgroep Oosterhout en Kamerkoor Tourdion uit Waalwijk. Voor het instrumentale gedeelte tekende Het Collegium Instrumentale Eindhoven. Twee tenoren, bariton, bas, sopraan en alt vertolkten de rollen in het lijdensverhaal volgens Johannes. Tenslotte droegen leerlingen van de Vrije School De Strijene uit Oosterhout hun nootje bij. De basiliek was tot op de laatste plaats bezet. Het werd een mooi eerbetoon aan Bach en een waardige uitvoering. Het heeft geen zin om de uitvoering op te nemen in een muzikale competitie. Dat de ene solist meer volume had dan de ander, of de verhouding tussen koor en de rest wel goed was, of de luit eigenlijk wel goed zat, of “Geen aflevering ‘The best of’.” Het gaat erom of Muselaers en zijn mensen erin slaagden om de basiliek te vullen met de ontroering en de troost van Bachs Passion. Volledig!

Bubbels na Jezus dood

DWDD wijdde de afgelopen week een aflevering aan de Matthäus Passion. Tussen verschillende boeiende gasten verscheen een Gooische Vrouw met opvallend fel rose gestifte lippen. Alsof ze zo van haar werk kwam. Schalks glimlachend vertelde ze dat ze al voor de 23e keer naar de Matthäus in de Naardense kerk ging. De Matthäus beleven als de marathon van New York meelopen of voor de zoveelste keer de Alpe d′Huez beklimmen. Met 12 gasten. Ja natuurlijk ook zakenrelaties. Vaste prik op de voorste rij. In de pauze gezellig ergens eten en bubbels, als Jezus eindelijk dood is! Gulle lach. De Matthäus duurt net zo lang als de doodsstrijd van de Heiland.

“We vertrekken bij ons thuis. We gaan met een busje want je kunt je auto niet in de buurt van de kerk parkeren.” Nee. Zal wel te maken hebben met het feit dat het voltallige kabinet uitgenodigd is. Wat een gotspe! De nationale culturele sloopinrichting bij De Matthäus. Daar hoefde je de laatste jaren in Oosterhout weer niet zo bang voor te zijn. Dat de wethouder van cultuur aanwezig zou zijn bij de uitvoering van klassieke muziek.

Geen machteloze woede

De Johannes is minder populair dan de Matthäus, maar daarom niet van mindere kwaliteit. Muselaers: “Voor mij zijn het twee verschillende werken. Zo′n ‘Kreuzige, kreuzige!!’ in de Johannes Passion is zo expressief. Ik heb het koor gezegd: ‘Jongens, het is een leuk mopje, maar weten jullie wat je zingt? Besef je wat je hier wil? Laat dat tot je doordringen en dan krijgt het een heel ander karakter. De muziek moet niet alleen in je hoofd, maar ook in je lijf komen te zitten. De tekst is bij Bach net zo belangrijk als de muziek.” Zo is het Rick! En in jouw interpretatie was dat duidelijk. Troost. Bachs muziek is troostend. Het blijft niet bij de wens ‘Rust Zacht’ voor de afgestorvene. Er is ook de wens ‘Bringt auch mich zur Ruh’. Bachs muziek maakt niet opstandig. Evenmin is er machteloze woede met gebalde vuisten. Ze verzoent je met het onafwendbare. Zoals Bach veel leed in zijn persoonlijk leven heeft leren verwerken en weten om te zetten in schoonheid die het aardse overstijgt.

Nooit meer naar de kerk

“Nee, ik kom om mijn achterkleindochter te horen zingen. Niet uit religieuze overwegingen. Ik ben katholiek opgevoed. Toen ik als soldaat twee jaar in Oost-indië zat, ging ik elke morgen naar de mis. Maar in 1963 was het van het ene moment op het andere voorbij. Paus Johannes XXXIII was in Brazilië. Daar sprak ie die arme mensen toe. Ze waren nu arm, zei-ie, maar later in de hemel zouden ze daarvoor rijkelijk beloond worden. Ik dacht: Als jij die tiara van je hoofd haalt en tussen die mensen gooit, dan hebben ze weer een paar weken te eten. Toen was het meteen over. Ik ben nooit meer naar de kerk gegaan.”

JOHANNES PASSION

Koorgroep Oosterhout
Kamerkoor Tourdion uit Waalwijkse
Vrije School De Strijene
Collegium Instrumentale Eindhoven
Kathelijn van Dongen, sopraan
Lieke Beinaert, alt
Erik Janse, Scott Wellstead, tenor
Frank Herman, bariton
Kees van Hees, bas
Dirigent, Rick Muselaers

door Hans van der Prijt

Bron: Weekblad voor Oosterhout – donderdag 17 april 2014

Terug

Lees meer...

Stemmige uitvoering Johannes Passion in Waalwijkse Sint-Jan

Koorgroep Oosterhout samen met Kamermoor Tourdion Waalwijk in de St. Janskert te Waalwijk.
foto: Amera Althuzius

Jan van Oudheusden woonde afgelopen weekend als liefhebber de Johannes Passion bij in Waalwijk. Vol enthousiasme schreef hij er een recensie over.

Zondagmiddag 13 april bood de Waalwijkse Sint-Janskerk een waardige ruimte voor een bijzondere uitvoering van de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach. Bijzonder, omdat het de eerste keer was dat dit oratorium uit 1724 – het oudere broertje van Bach′s veel bekendere Matthëus Passion – in Waalwijk werd opgevoerd. Bijzonder ook, omdat het een eenmalige zeer vruchtbare samenwerking betrof tussen twee in eigen woonplaats gerenommeerde klassieke zangkoren. Het Waalwijkse kamerkoor Tourdion liet zijn stemmen samenklinken met die van Koorgroep Oosterhout. De 27-jarige dirigent van beide koren, Rick Muselaers, was de verbindende schakel. Niet minder dan 58 koorleden vulden het podium. Het barokorkest Collegium Instrumentale Eindhoven zorgde voor professionele begeleiding. Zes solisten namen de aria′s voor hun rekening. Als muzikaal zijlichtje fungeerde een groepje van tien Waalwijkse en Oosterhoutse scholieren met een kleine inbreng.

De kerk was tot de laatste plaats gevuld. De 450 bezoekers werden niet teleurgesteld. De koorpartijen en de aria′s, welluidend vertolkt, werden verbonden door de recitatieven van de Australische tenor Scott Wellstead, in zijn rol van Evangelist. Met zijn heldere stem en duidelijke dictie leverde hij een belangrijke bijdrage aan het geheel. Naast hem imponeerde de bassen Kees van Hees (als en krachtige Jezus) en Frank Hermans (die de rollen van Petrus en Pilatus vertolkte). Erik Janse (tenor), Lieke Beirnaert (alt) en Kathelijn van Dongen (sopraan) completeerden het zestal solisten.

Het instuderen van het veeleisende repertoire had van de koorleden maandenlang geconcentreerd repeteren geëist. Deze inspanning leverde een stemmige en oorstrelende voorstelling op. Het beginkoor Herr, unser Herrscher kwam nog wat aarzelend over, maar latere koralen, zoals het prachtig a capella gezongen Durch dein Gefängnis of het mooie, etherische Ruht wohl, ihr heilige Gebeine oogstten alom bewondering. Het daverende, minutenlang applaus was een terechte beloning voor deze muzikale megaprestatie.

door Jan van Oudheusden

Bron: Weekblad Waalwijk/Drunen – donderdag 17 april 2014

Terug

Lees meer...

Minutenlang applaus voor Johannes Passion

Koorgroep Oosterhout samen met Kamermoor Tourdion Waalwijk in de St. Janskert te Waalwijk.
foto: Amera Althuzius

De Waalwijkse Sint-Janskerk bood zondagmiddag 13 april een waardige ruimte voor een bijzondere uitvoering van de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach.

Bijzonder, omdat het de eerste keer was dat dit oratorium uit 1724 – het oudere broertje van Bach′s veel bekendere Matthëus Passion – in Waalwijk werd opgevoerd. Bijzonder ook, omdat het een eenmalige zeer vruchtbare samenwerking betrof tussen twee in eigen woonplaats gerenommeerde klassieke zangkoren. Het Waalwijkse kamerkoor Tourdion liet zijn stemmen samenklinken met die van Koorgroep Oosterhout. De 27-jarige dirigent van beide koren, Rick Muselaers, was de verbindende schakel. Niet minder dan 58 koorleden vulden het podium. Het barokorkest Collegium Instrumentale Eindhoven zorgde voor professionele begeleiding. Zes solisten namen de aria′s voor hun rekening. Als muzikaal zijlichtje fungeerde een groepje van tien Waalwijkse en Oosterhoutse scholieren met een kleine inbreng.

De kerk was tot de laatste plaats gevuld. De 450 bezoekers werden niet teleurgesteld. De koorpartijen en de aria′s, welluidend vertolkt, werden verbonden door de recitatieven van de Australische tenor Scott Wellstead, in zijn rol van Evangelist. Met zijn heldere stem en duidelijke dictie leverde hij een belangrijke bijdrage aan het geheel. Naast hem imponeerde de bassen Kees van Hees (als en krachtige Jezus) en Frank Hermans (die de rollen van Petrus en Pilatus vertolkte). Erik Janse (tenor), Lieke Beirnaert (alt) en Kathelijn van Dongen (sopraan) completeerden het zestal solisten. Het instuderen van het veeleisende repertoire had van de koorleden maandenlang geconcentreerd repeteren geëist. Deze inspanning leverde een stemmige en oorstrelende voorstelling op. Het beginkoor Herr, unser Herrscher kwam nog wat aarzelend over, maar latere koralen, zoals het prachtig a capella gezongen Durch dein Gefängnis of het mooie, etherische Ruht wohl, ihr heilige Gebeine oogstten alom bewondering. Het daverende, minutenlang applaus was een terechte beloning voor deze muzikale megaprestatie.

door Jan van Oudheusden

Bron: De Maasroute – donderdag 17 april 2014

Terug

Lees meer...

Meezingen in het Duits

KGO - Koorgroep Oosterhout
De kinderen van Vrije school De Strijene repeteerden gisteren voor het eerst met dirigent Rick Muselaers voor de Uitvoerning van de Johannes Passion
foto: Joyce van Belkom/hetfotoburo

OOSTERHOUT - Normal gesproken wordt de Johannes Passion niet uitgevoerd door kinderen. Maar Koorgroep Oosterhout en Kamerkoor Tourdion Waalwijk maken dit jaar een uitzondering. Op 12 april zingen twaalf leerlingern van vrije school De Strijene en vier leerlingen van het voortgezet onderwijs uit Waalwijk mee in de Sint Jansmaziliek.

“Om klassieke muziek levend te houden, hebben we de kinderen gevraagd of ze zin hadden hier aan mee te werken”, vertelt docente Jeanette [sic] Koopmans. “Vervolgens meldde zich twaalf vrijwilligers.” Gisteren repeteerden de kinderen voor het eerst met dirigent Rick Muselaers.

De kinderen zingen drie koralen in het Duits. Koopmans “We hebben ze van tevoren uitgelegd waar het stuk van Bach over gaat, zodat ze toch begrijpen wat ze zingen.”

De Johannes Passion wordt zaterdag 12 april uitgevoerd door Koorgroep Oosterhout, KamerkoorTourdion Waalwijk, Collegium Instrumentale Eindhoven en diverse solisten. Er wordtgebruik gemaakt van originele barokinstrumenten. Het concert vindt plaats in de Sint Jansbasilieken begint om 20:15 uur. Kaartjes kosten 20 euro, kinderen tot twaalf jaar mogen gratis naar binnen.

door Martine Huijbregts
martine.huijbregts@bndestem.nl

Bron: BN deStem – zaterdag 29 maart 2014

Terug

Lees meer...

Rick Muselaers dirigeert KGO en Tourdion in Johannes Passion

Carnaval, het leed van de ware noorderling is achter de rug, dus het jaarlijkse leed van de Verlosser is in zicht. Genieten geblazen voor de liefhebber. Passies en Passions in alle maten en toonsoorten. KGO houdt het dit jaar bij de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach. Samen met Kamerkoor Tourdion Waalwijk, solisten en Collegium Instrumentale Eindhoven, Rick Muselaers (27), dirigent van beide koren, leidt de wonderschone compositie. Op zaterdag 12 april in de Sint-Jansbasiliek in Oosterhout en op zondag 13 april in St. Jan de Doper in Waalwijk.

Dit jaar dus eens een andere evangelist in Oosterhout. Voor KGO is het een nieuwe passie. Muselaers: “De Matthäus komt iedere 2 jaar terug. De Johannes is echt nieuw. De Matthäus is ingetogen, beschouwender en misschien ook wel aanschouwender. Het koor is nu nog bezig met noten.” Dat lijkt al heel wat, maar dat is Rick Muselaers (27) veel te weinig. Muselaers is meer dan een matenzwaaier. De expressie die hij met zijn lichaam uitdrukt, moeten de uitvoerenden overnemen. “Tellen kunnen ze zelf wel. Met uitzondering van de koralen is de Johannes veel expressiever. Koren die staan te ‘schreeuwen’ en die actief deelnemen.”

Leuk mopje

Voorkeur heeft hij niet. “Voor mij zijn het 2 verschillende werken. Zo’n ‘Kreuzige, kreuzige!!’ in de Johannes is zo expressief. Ik heb het koor gezegd: ‘Jongens, het is een leuk mopje, maar weten jullie wat je zingt? Besef je wat je hier wil? Laat dat tot je doordringen en dan krijgt het een heel ander karakter. De muziek moet niet alleen in je hoofd, maar ook in je lijf komen te zitten. De tekst is bij Bach net zo belangrijk als de muziek. Als iets dreigend is, gebruikt hij de tritonus-interval.”
(Wikipedia: In de middeleeuwen was de tritonus als melodisch interval een verboden interval dat met de duivel werd geassocieerd. Nog steeds kan het echter die duistere symboliek hebben: in veel zware rockmuziek, bijvoorbeeld heavy metal, wordt dit interval veelvuldig gebruikt om een ‘eng’ of ‘dreigend’ sfeertje neer te zetten.)

Hedendaagse band

“Bij verschillende passages ben ik nog steeds zoekende. Ik ben geen barokspecialist. Verre van, zelfs. Ik vind mezelf nog te jong om me nu al te specialiseren. Ik probeer me zo breed mogelijk te oriënteren. Het meeste waar ik me bezig houd, komt uit de romantiek. Onze versie zal dan ook veel expressiever zijn dan die van Philippe van Herreweghe of Ton Koopman. Het is altijd lastig om te bepalen in hoeverre je het werk van een componist gaat interpreteren. De componist is de baas. Bach schreef weinig aanwijzingen. Over de frasering bijvoorbeeld. Dat zijn dingen die je zelf moet bepalen. Vergelijk het met een hedendaagse band. Daar wordt ook niet alles opgeschreven. We proberen tegenwoordig alles zo authentiek mogelijk te spelen. Maar ook dat is allemaal al een keer gedaan. Dus moet ik dat dan weer reproduceren?”

Gespecialiseerd in oude muziek

“De Johannes Passion is geen compositie voor 2 koren, maar om verschillende redenen is het verantwoorder om de compositie door 2 koren te laten uivoeren. De kracht van KGO is de veelkleurigheid. Ze zijn minder gefocust op de felheid en de articulatie van de barokmuziek. Iets waar het Waalwijkse koor wel weer mee bezig is. De 2 koren vormen samen dus een mooie combinatie. Ook qua stemmen vullen beide koren elkaar mooi aan.” Muselaers heeft wel vertrouwen in de onderneming. Het orkest, het Collegium Instrumentale Eindhoven, heeft Muselaers al vaker gedirigeerd. “De mensen van dit orkest zijn allemaal gespecialiseerd in oude muziek. Ze spelen ook authentieke instrumenten. Mensen die bij Ton Koopman hebben gestudeerd en internationale ervaring hebben opgedaan. De solisten ken ik nog niet allemaal, maar het is wel heel interessant om die voor het eerst te horen.”

Ambassadeur van koormuziek

Voor 2 of 3 koralen zijn een Waalwijkse basisschool en de Oosterhoutse vrije school De Strijene ingeschakeld. Muselaers: “Als koor ben ik ook ambassadeur van koormuziek. Door de deelname van kinderen hoop je dat ze ook belangstelling krijgen voor die muziek. Ze komen pas opdagen als je ze laat meezingen. Lesbrieven en dat soort materiaal zijn belangrijk, maar het is natuurlijk veel leuker om zelf mee te zingen.” De Johannes Passion duurt aanzienlijk korter dan haar bekendere zusje. Anderhalf uur. Er is een pauze na een half uur. De merkwaardige ‘splitsing’ komt omdat het oorspronkelijk een soort kerkdienst was waarbij de muzikale gedeelten afgewisseld werden met preken.

J.S. BACH:

JOHANNES PASSION

Zaterdag 12 april 20.15 u St. Jansbasiliek Oosterhout
Zondag 13 april 14.30 u St. Jan de Doper Waalwijk

Toegangsbewijzen: In de voorverkoop via tourdionwaalwijk.nl of kgo-koor.nl 20 euro.
Aan de kassa: 23 euro. Tot 12 jaar: gratis. 12 – 18 jaar: 10 euro.

Hans van der Prijt.

Bron: Weekblad Oosterhout – woensdag 19 maart 2014

Terug

Lees meer...

Muzikaal weekend

KGO - Koorgroep Oosterhout

Het Koorgroep Oosterhout.

Drie kwalitatief hoogstaande concerten

Soms zit het mee, soms zit het tegen! Dit weekend zat het behoorlijk mee! Een muzikaal kwalitatief hoogstaand weekend en ook nog eens heel divers. Dus niemand hoefde elkaar voor de voeten te lopen. Van Gregoriaans over Fauré naar Songs with a Sparkling Twist. Zet gedreven professionele musici voor een selecte groep gemotiveerde amateurs en je hebt een fantastisch resultaat. Drie koren. Twee ervan zongen uit volle borst in de Sint-Jan. Een groep trok tot tweemaal toe een goed gevulde Bussel. En dan hebben we het nog niet eens over het concert van het Oosterhouts Symphonie Orkest. Een verslag daarvan is elders te vinden.

Sfeervol Allerzielenconcert van KGO

De brandende kaarsen die de gestorvenen van het afgelopen jaar symboliseerden vormden net als de goed gevulde Sint-Jan de basis waarbinnen de Koorgroep Oosterhout zaterdagavond een muzikale avond rond het thema Allerzielen verzorgde. Het was klasse! Vanuit de nog jonge en krachtige dynamiek van het Thomasprogramma om de uitingen van religieus ervaren in een breder maatschappelijke, culturele en spirituele context te plaatsen bracht de KGO het bekende Requiem van Fauré ten gehore. Dirigent Rick Muselaers slaagde erin om passie en klanken aaneen te smeden tot ene hoogstaand muzikaal geheel waarbinnen Fauré's intentie van rust en vrede helemaal tot zijn recht kwam. Het was niet alleen het Requiem waar het publiek van genoot. Een harmonieus weergegeven Tantum Ergo; een prachtige vertolking van Totus Tuus, tot veler verrassing gezongen in het portaal achter in de kerk, met de rug naar het publiek en het stemgeluid naar de muur waardoor de ruimte zich ontpopte als harmoniserende klankkast. Er ontstond een geweldige dynamiek in zang, aanzwellend tot zeer luid en verstillend naar uiteerst en hoorbaar zacht. “Ik moest een traantje wegpinken,” sprak een toehoorder. De welluidende solo's van organist Jan Willems, de warme en stevige stem van bariton Raoul Steffani, Bianca Bongers die naast het begeleiden van het Requiem ook een eigen zeer oorspronkelijke compositie op haar cello speelde. De violiste Titia Bouman, harpiste Anja Jonker en de heldere sopraan Rianne Wilbers maakten met hun bijdragen de uitvoering van het Requiem tot een prachtig geheel. Jongen bevlogen mensen met hartstocht en muzikaal talent! Dat belooft wat voor de toekomst. Het was wel prettiger geweest als rekening was gehouden met de ‘zichtlijnen’. Het koor stond tamelijk ver achter het altaar, waardoor de ‘zichtafstand’ eigenlijk te groot was. Hoe dan ook streep aan de (noten)balk van de KGO!

Hans van der Prijt.

Bron: Weekblad Oosterhout 6 november 2013

Terug

Lees meer...

Kerstconcert - Mariakerk, Oosterhout

Sleutelbossen rinkelen op kerstconcert Vocetta

Kerstconcert:
Vocaal Ensemble Vocetta, Koorgroep Oosterhout en Koorgroep Cadans.
Gehoord: zaterdag 15 december in de Mariakerk in Oosterhout.

Een Nocturne van Tsjaikovski en een Méditation van Massenet, allebei voor cello en piano, horen qua thematiek eigenlijk niet thuis op een kerstconcert. Toch zorgden deze intermezzo's zaterdagavond in de Mariakerk in Oosterhout voor aangename momenten. Bovendien boden de smaakvolle vertolkingen door celliste Marije de Jong en pianist Wouter Smits enig tegenwicht aan het vocaal opgezette programma.

Dat begon met uitnodigende samenzang door z'n zeventig vocalisten op het podium en bijna het dubbele aantal bezoekers in Wij komen tezamen. Waarna drie Oosterhoutse koren de kerstgedachte muzikaal mochten uitdragen. Zo leverde Koorgroep Oosterhout vocaal vakwerk op hoog niveau in relatief onbekende composities van Kodály, Britten en Stanford. Dirigent Rick Muselaers kneedde daarbij de koorklank met brede gebaren tot massieve, doorzichtige, luide of zachte muziek.

Qua repertoire iets meer laagdrempelig, bijvoorbeeld in het arrangement Have yourself a merry little Christmas van Anita Kerr, maar qua zangkracht met zeker zoveel potentie, zorgde Zanggroep Cadans onder zorgvuldige leiding van Niels Loose voor een feest der herkenning.

In een tweede bijdrage riep het koor met vleugelbegeleiding van Joep Moonen in Cool Night, quiet night nog een nostalgische Ray Connif-sfeer op, voorafgaande aan het vocaal explosieve Gloria of the Angels.

Ten opzichte van dit veertig man sterke gezelschap mag de koorbijdrage van het kleinere Vocetta op zijn minst een prestatie genoemd worden. In een kerstcantate van Buxtehude en twee koorvriendelijke partituren van Rutter wist Peter van Aerts de achttien vocalisten samen te smeden tot een kamerkoor van gewaardeerd niveau. Wat het zangvolume betreft, had de klep van de vleugel daarbij overigens beter dicht kunnen blijven.

Het meest amusante moment betrof het door Muselaers aangekondigde 'interactieve gedeelte'. Waar zijn koorleden uitgenodigd werden om een belletje of schelletje te laten horen bij een bepaalde passage in het stapelrefrein van The Twelve daysof Christmas, werden de kerkgangers gevraagd hun sleutelbossen tevoorschijn te halen. En uiteraard ook op een teken van de dirigent even te laten rinkelen op dit geslaagde kerstconcert.

Peter Korz.

Terug

Lees meer...

Onbereikbare verte - St. Jansbasiliek, Oosterhout

Meditatieve 20e eeuwse koor-composities door KGO in Sint Jan


Foto: Wim Vermeeren

Bij live-uitzendingen van honkbalwedstrijden uit de VS kun je vaak goed zien wat voor bal de catcher van de pitcher verwacht. Hin schuift iets naar links of rechts van de thuisplaat, houdt zijn handschoenwat lager of hoger in afwachting van de bal.Rick Muselaers, de getalenteerde dirigent van Koorgroep Oosterhout is een catcher. Je kunt aan de expressiviteit van zijn hoofd, lijf en ledematen zien wat hij van zijn koorleden verwacht. Het is niet alleen mooi om het koor te horen, maar ook om de dynamiek van Muselaers te zien. En meestal krijgt hij de bal die hij wil horen. Sinds hij bij de Koorgroep Oosterhout aan het roer kwam, is het niveau van de groep behoorlijk gestegen. Het is wat minder vrijblijvend. Onder de titel 'Onbereikbare Verten' gaf KGO in samwenwerking met organist Peter Verhoogt zaterdag voor enkele honderden bezoekers een concert met werk dat door het religieuze karakter uitstekend in de Sint-Jansbasiliek tot zijn recht kwam.

DIRIGENT ALS CATCHER

De concerten van KGO zijn meestal de moeite waard om naar toe te gaan, niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook vanwege de stukkeuze. De samenstellers van het programma volgen geen gebaande wegen. Vorig jaar de Saint Nicholas Cantate van Britten en dit jaar voornamelijk koorwerk van 20e-eeuwse componisten. Voorwaar geen werk voor beginnende koorzangers. Geen deuntjes die je er in een paar repetities in ramt. Geen Ave Verum van Mozart, dat ik vroeger als kerkkoorknaapje zong. (Met alle respect voor Mozart overigens.) Nee, veel trainen voor cather en pitcher. Dit jaar de Triodion van Arvo Pärt (1935). Hij schreef dit drieluik in opdracht van Lancing College in Sussez ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van dit College in 1998. Vijftig jaar eerder had Benjamin Gritten voor het eeuwfeest van dit zeltde instituut zijn kerstcantate St. Nicolas gecompponeerd. Het werk dat KGO vorig jaar uitvoerde. Pärt koos voor Triodion drie odes uit het orthodxixe gebedenboek. Met de laatste, Holy Saint Nicholas, sloot bij aan bij Britten en de schudspatroon van het college. Deze 'kale', ingetogen muziek is typisch voor Pärt, evenals de herhalingen. Er is nauwelijks harmonisch ontwikkeling. Stilte speelt bijn aeven groote rol als de muziek. Als een aquarel waarin het wit net zo belangrijk is als de kleur. Pärts meditatieve muziek lijkt terug te gaan naar de mystieke Middeleeuwen en een oud orthodox verleden. Maar dat eist van het koor een goede stembeheersing en die was er wel! De catchger moet weten wat voor ballen hij moet vragen en de pitcher moet een grote variëteit aan toverballen kunnen gooien.

RELIGIEUS WERK

Verrassend mooi ook waren de Davidspsalmen van de minde bekende Estlandse componist Cyrillus Kreek (1899 - 1962), die net als Pärt aan een Russisch conservatorium studeerde. Hij componeerde honderden meerstemmige volkslieren en veel religieus werk, waaronder dus desze psanlmen die prachtig aansloten bij het werk vanb Pärt. Opvallend want Kreek schreef zijn werk 75 jaar eerder! Meer moeite had het KGO met het Agnus Dei van de Amerikaan Samuel Barber (1910 - 1981). Laten we zeggen dat er wat wijdballen en zelfs enkele wilde worpen tussen zaten. Dirigent Muselaers: "Het is toch een moeilijker werk dan het misschien lijkt. Ik durfde het toch niet aan om het zonder orgelbegeleiding te laten zingen." De cantate Johannes van Damascus van Sergei Ivanovich Taneyev (1856 - 1915), hechte vriend van Tchaikovsky, was een stevige uitsmijter. De tekst van de cantate is gebaseerd op een gedicht van Aleksei Tolstoi.

KLANKKLEUREN

Organist Peter Verhoogts keuze: een nocturne van Tchaikovsky, een prelude en fuga van Brahms pasten qua sfeer en thematiek prima in het programma. Zijn gedegen opleiding bij o.a. Frits Bayens(!) en aan het Utrechts conservatorium stonden garant voor een optimaal gebruik van alle klankkleuren van het Maarschalkerweerdorgel. De religieuse koorklanken van het KGO zullen hem niet onbehaaglijk in de oren geklonken hebben. Naast zijn soloconcerten, was hij tijdens TV-kerkdiensten voor het KRO-mediapastoraat regelmatig organist. Tevens is hij dirigent en organist in Bodegraven.

KEIHARD GWERKT

Rick Musselaers: "Cijfer? Mmmm, 7½. Er is in het algemeen wel goed gezongen, ,maar er moet nog net een schepje bovenop, wat meer doorleefd, niet alleen maar mooi zingen, maar juist dat even meer… Maar dat komt wel. Een paar weken geleden zag ik het helemaal nog niet zitten. Ik heb gezegd: als jullie willen moet er wel wat gebeuren, want anders gaat het gewoon niet door! Maar ze hebben de laatste weken keihard gewerkt. Binnen het koor heb je nu eenmaal mensen die er helemaal voor gaan en anderen die een minfer grote drijfveer hebben.' As it is in heaven, maar nog niet helemaal, dus.

Hoe dan ook, de KGO ging er mee het land in: in Bodegraven en in de abdijkerk van de Achelse luis konden ze ook gnieten van een mooie wedstrijd, want Catcher Muselaers en pitcher KGO hebben Onbvereikbare Verten helemaal naar hun hand weten te zetten. De ingetogen, meditatieve muziek sloot 'naaldloos' aan bij de advertentie van de Uitvaartverzorging op de achterzijde van het programmaboekje: 'Als de klok stilstaat… wordt alles anders' met daaronder de advertentie van het Gezondheidshuis: 'Het vertrouwde adres voor natuurlijke gezondheid'.

Hans van der Prijt

Bron: Weekblad Oosterhout 15 nov 2012

Terug

Lees meer...

KGO-project muzikaal hoogtepunt

St. Nicolas Cantate - Recensie uit Weekblad Oosterhout 23 nov

Studenten van het Frencken college bereiden zich voor.
Leden van Koorgroep Oosterhout.

Koren en musici brengen fantastische uitvoering van Saint Nicolas cantate

Meteen maar met de kerkdeur in huis vallen. De uitvoering van de Sint Nicolaas Cantate (Saint Nicolas, a Cantata) van Benjamin Britten afgelopen zaterdag in de Antoniuskerk is met straatlengtes voorsprong het prachtigste klassieke concert van Oosterhout. Jazeker, mevrouw, meneer, echt nog beter dan de passie van Matthaus in de Sint Jan. En die was al niet slecht. Dus u kunt wel nagaan wat u gemist heeft of waarom u zo genoten heeft.

EDELSMID

Wat voor de Antoniuskerk helaas niet weggelegd is - het eeuwig leven - bleek wel voorbestemd aan de drie pijlers van het concert. Dankzij Riek Muselaers de jonge, getalenteerde en gedreven dirigent van de Kqorgroep Oosterhout verrezen ze, ver na Pasen (of lang ervoor, het is maar hoe je het ziet) uit 'den dode'! Benjamin Britten (1913-1976) de wereldberoemde componist, natuurlijk 'Sinniklaas' (eerste helft 4e eeuw) en Jan de Breet. Die twee eerste doen geen wenkbrauwen fronsen, maar wie is Jan de Breet? Als muziekdocent aan de pabo in Dongen en actief in de muzikale wereld van Breda, Oosterhout en Etten-Leur trok hij de voor en zaaide het zaad waaruit zowel de Koorgroep Oosterhout als het Symfonisch Ensemble Breda ontsproten. Een docent die zijn leerlingen inspireerde en enthusiasmeeerde. Naast hen schitterden de Oosterhoutse Nachtegalen (o.l.v. Wim Schoones), 45 leerlingen van het Frencken (o.l.v. Mieke Molenschot), andere instrumentalisten (Matteo Zijderwijk en Leon Schenkels, piano, Sander Vredenborg en Olivier Dolk, slagwerk, Frans Bullens, orgel) en Maarten van den Hoven, de tenor die Saint Nicolas moeiteloos nog meer ontzag gaf. Geen geringe solopartij! Daarmee had edelsmid Muselaers goud en juwelen in handen. En hij maakte van Saint Nicolas, a Cantata, een kroon op het Oosterhoutse klassieke muzikale leven van 2011.

OPEN DOEKJE

Britten schreef de cantate in 1948 ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Lancing College in Sussex. De Engelse componist wilde de jonge stemmen van het schoolkoor goed uit laten komen. De tekst die in grote trekken het (vooral legendarische) leven van de populaire heilige beschrijft, is van Eric Crozier. Brittens compositie sluit prachtig aan bij de avonturen die Nicolas beleefde. Zo hoor je met de pianopartij als golven, de storm afnemen wanneer onze heilige die tot de orde roept, en de bliksem in de hoge stempartijen. De schrik slaat je om het hart als het slagwerk de dood van de bisschop aankondigt. Ontroerend en ontwapenend was Simon Schütz, een jonge Nachtegaal. In het tweede deel zingen koor en 'Young Nicolas' in een vrolijke wals over de geboorte van de kinderheld. Simon liet horen hoe Nicolaasje, vers uit de moederschoot gesprongen, 'God be glorified!' gejubeld moet hebben. Het was prachtig. Visueel werd het zelfs hilarisch TOEN HET KOOR ZONG HOE Nicolaas 'groeide in onschuld en trots' en Van den Hoven naast de kleine Simon oprees en liet horen hoe de 'groot gegroeide' Nicolaas Gods lof zong. Het leverde Simon een open doekje op.

BEN HUR

Op de hoogtepunten moest Muselaers als Ben Hur tijdens de wedren een hoop touwtjes in handen houden. Meer dan 200 man: 3 koren, het Symfonisch Ensemble, de slagwerkers, organist, pianist en kerkvolk, want het bleek een interactieve uitvoering. Aan het eind van de pauze nam het kerkvolk weer plaats in de banken om samen met de uitvoerenden twee hymnes in te zingen. Het kwam 'het vierde koor' te staan op een enthousiast applaus van de zangers op het priesterkoor. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de leerlingen van het Frencken het publiek muzikale rugdekking gaf.

Studenten van het Frencken college bereiden zich voor.
Studenten van het Frencken college bereiden zich voor.

INDRUKWEKKEND

Nog voor aanvang van het concert was het duidelijk dat de Goedheiligman al weer een week een tijdelijke verblijfsvergunning in zijn mijter had. Luidkeels werden de bezoekers uitgenodigd om in schoentjes te kijken en in de pepernotenzak te graaien. Voor de pauze mochten de meeste deelnemers aan de Cantate eerst nog even afzonderlijk laten horen waartoe ze in staat waren. Het Symfonisch Ensemble Breda liet horen hoe harmonisch strijkinstrumenten bij juiste gebruikswijze kunnen klinken, wat in Oosterhout niet altijd het geval is. Zowel in Palladio (Karl Jenkins * 1944) als in het tweede deel van het Tirol concert voor piano en orkest (Philip Glass *1934) lieten ze horen dat ook moderne klassieke muziek uitermate oorstrelend kan zijn. Ruben Vromans (1993) leerling van het MFC speelde in het laatste stuk de pianopartij. Hou die jongen in de gaten. Hij is een van die Oosterhouters die ver buiten 'kaaiendonk' en ver van de 'kaaikwekavond' gaat scoren! Bij De Oosterhoutse Nachtegalen krijg ik altijd ongewild associaties met De Familie Von Trapp. Volkomen ten onrechte, want die familie ging maar één grens over. De Nachtegalen gaan alle grenzen te buiten! Ze zingen net zo vlekkeloos en indrukwekkend een oosterse 'Gospodie', waarbij je eigenlijk aan zware melancholische bassen denkt, als een swingende 'Steam Heat'. Dan heb ik het nog niet over de moeilijke partij uit de Cantate van na de pauze. En alles van buiten en met de handjes op de rug!! De KGO zong geheel in stijl, ingetogen dus, Triodion van Arvo Part. Een drietal religieuze lofzangen. Part schreef het in 1998 voor de school waarvoor Britten 50 jaar eerder zijn cantate schreef. Ode het Triodion vormde een mooie aanloop voor het programma na de pauze: een ode aan Holy Saint Nicholas.

En laat nou de maan maar door de bomen schijnen, die prachtige Dieuwertje nog elke dag op de buis verschijnen, kinderen hun schoentjes bij de cv zetten en Erik van Muiswinkel beunen als Hoofdpiet. We kunnen rustig gaan slapen, want bisschoppen komen en bisschoppen gaan, maar die van Britten blijft altijd bestaan.

Hans van der Prijt
(foto's: Wim Vermeeren)

Bron: Weekblad Oosterhout 23 nov 2011

Terug

Lees meer...

Leven van Sint Nicolaas muzikaal verteld

St. Nicolas Cantate - Recensie uit BN DeStem 21 nov

Maarten van den Hoven (links) vertolkt de volwassen Sint Nicolaas.
Maarten van den Hoven (links) vertolkt de volwassen Sint Nicolaas.
Foto: Johan Wouters/het fotoburo

OOSTERHOUT - Harmonieuze, lichtvoetige klanken vullen zaterdagavond de Antoniuskerk in Oosterhout.

Het publiek dat voor een groot deel uit jongeren bestaat, is onder de indruk van het Symfonisch Ensemble Breda. Het strijkorkest speelt Palladio van Karl Jenkins. Na deze prachtige opening treden de Oosterhoutse Nachtegalen voor het voetlicht. Opnieuw luistert het publiek met open mond. Een delegatie van het kinderkoor zingt loepzuiver en met engelachtige stemmen Kyrië. Even later laten de jonge zangers ook horen dat ze kunnen swingen met Steam Heat van Richard Adler. Het concert wordt vervolgd met een optreden van pianist Ruben Vromans, leerling van het Frencken, met het Symfonische Ensemble Breda.

Koorgroep Oosterhout brengt samen met de Oosterhoutse Nachtegalen, het koor van het Frencken College en Symfonisch Ensemble Breda de Saint Nicolas a Cantata van Benjamin Britten. Britten schreef het werk in 1948 voor het 100-jarig bestaan van het Lancing College in Sussex. Het stuk gaat over het legendarische leven van Sint Nicolaas, bisschop van Myra en beschermheer van kinderen.

Het muzikaal verhaal begint bij de geboorte van Nicolaas. Een belangrijke rol is weggelegd voor het jongste jongetje van de Nachtegalen. Hij vertolkt de jonge Nicolaas. De kerk vult zich weer met vrome klanken als een iets oudere Nicolaas, vertolkt door de tenor Maarten van den Hoven, zich wijdt aan God.

Een mannenkoor neemt het publiek vervolgens mee op de reis van Nicolaas naar Palestina. Onheilspellende klanken en donderend geraas galmen door de kerk. Het is een muzikale vertolking van de woeste zeeën waarover Nicolaas vaart. Bliksemschichten, vertolkt door de engelachtige stemmen van de Nachtegalen, vliegen door de nacht. Als de storm gaat liggen, breekt een nieuwe episode in het leven van Nicolaas aan. Hij wordt bisschop van Myra en dan mag ook het publiek samen met het koor van het Frencken College een overbekende hymne meezingen.

Een nieuwe, donkere tijd breekt aan. Nicolaas belandt in de gevangenis. De climax van de cantate ligt in de zevende episode die over drie verdwenen jongens gaat. De jongens zijn door een herbergier vermoord en in een pekelvat gestopt. Even later bezoekt Nicolaas de herberg en brengt de jongens weer tot leven.

De vele muzikanten brengen het levensverhaal van Sint Nicolaas op voortreffelijke wijze ten gehore.

Bron: BN DeStem 21 november 2011

Terug

Lees meer...

St. Nicolas Cantate - Aankondiging Weekblad Oosterhout 9 nov

Saint Nicolas Cantate in Sint-Antoniuskerk

KGO, Nachtegalen en leerlingen van het Mgr. Frencken College zingen werk van Benjamin Britten

Geen gebonk op de deur, geen schimmel op het dak en geen pop met gekrulde haren. Maar wel een gezongen ode aan de Heilige Grijsaard die kinderen eind november, begin december onrustige nachten bezorgt. Een Engelse lofzang nog wel: 'Saint Nicolas, a Cantata' van de Engelse componist Benjamin Britten (1913 - 1976). Op 19 november in de Sint-Antoniuskerk, want het gaat tenslotte wel om een heilige.

Het initiatief voor de uitvoering ligt bij de Koorgroep Oosterhout. Daar liepen ze al een hele tijd met het plan rond om de Cantate uit te voeren. Dirigent Riek Muselaers die de KGO al een aantal jaren leidt, besloot om dat voornemen dan maar eens te realiseren en daarbij de Oosterhoutse Nachtegalen en het Mgr. Frencken College te betrekken. Hij heeft er stage gelopen en er zelfs lesgegeven. De bovenbouwleerlingen van het MFC hebben hun vleugels al eens eerder buiten hun school uitgeslagen. Ze kweelden eerder in Tilburg en Breda in samenzang met andere koren en orkesten, maar hun samenwerking met KGO en de Nachtegalen is nieuw. Samen met strijkers, orgel en percussie ontstaat een levendig muzikaal verhaal over de heilige die stormen tot bedaren bracht, in de gevangenis heeft gezeten, drie in stukken gehakte jongetjes weer in elkaar zette, bisschop van Myra en tenslotte heilige werd. Voor Piet en Amerigo is er geen reden om aan dek te gaan staan huppelen en lachen, want zij komen in deze versie niet voor.

SAINT NICOLAS CANTATE

Britten is onder meer bekend door zijn War Requiem, maar de Saint Nicolas Cantate is andere thee! Hij schreef het in 1948 ter gelegenheid van het eeuwfeest van het Lancing College in Sussex, Engeland. De gezamenlijke koren van drie jongensscholen en een meisjesschool zongen op de première. Britten zou de compositie bewust niet al te moeilijk hebben gemaakt, opdat scholieren het werk zouden kunnen uitvoeren. Of scholen destijds nou zoveel beter geschoold stemmenmateriaal in huis hadden is de vraag, maar een feit is dat hedendaagse muziekleraren bij dat uitgangspunt van de Britse componist zich toch even achter de muzikaal gevoelige oren krabben. Peter Kuijsters, Miele Molenschot en Marieke Migchielsen zijn de muziekdocenten van het Frencken die ervoor zorgen dat de 40 deelnemende leerlingen een verantwoord muzikaal visitekaartje van hun school afleveren. Maarten van den Hoven zingt de rol van Saint Nicolas. Algehele muzikale leiding heeft dirigent Riek Muselaers. Alle deelnemers krijgen voor de pauze de gelegenheid om ook afzonderlijk hun talenten te laten horen. Zelfs de bezoekers kunnen zich laten horen. Aan het eind van de pauze gaat dirigent Muselaers twee koralen met hen inzingen. De scholieren van het Frencken zullen het publiek in ieder geval muzikaal ondersteunen. Voor de pauze levert het MFC zelfs een pianist: Ruben Vromans. Al met al een kostbare productie die dankzij de bijdragen van o.a. Rabobank, de gemeente Oosterhout en het Bernardsfonds en vele andere sponsoren gerealiseerd kan worden.

PROGRAMMA:

Vóór de pauze:  
      Palladio uit het Concerto Grosso van Karl Jenkins           (strijkorkest)
      Triodion, deel I en III van Arvo Part (KGO)
      n.t.b. (Nachtegalen)
      Ruben Vromans speelt een deel uit een pianoconcert
                 
Na de pauze:  
      Saint Nicolas Cantate (Britten)  

St. Antoniuskerk, 19 november, 20.00 uur. Kaarten a € 17,50 zijn vanaf een uur voor aanvang verkrijgbaar in de kerk. In de voorverkoop € 16. Bestellen via kaarten@kgo-koor.nl

Bron: Weekblad Oosterhout 9 nov 2011

Terug

Lees meer...